Betingelser og personvern

KJØPSBETINGELSER OG PERSONVERN

KJØPSBETINGELSER

Hvordan er rettighetene mine ved retur/bytting?
Du har 14 dagers angrefrist, og vil bli kreditert om du ikke er fornøyd med varene, såfremt varene sendes tilbake i god stand. Ved uavhentede varer som returneres, blir kunden belastet for porto/returporto. For å kunne returnere varene må du gi oss beskjed innen 14 dager etter at du mottok varene. Du kan gi beskjed via telefon, epost, eller vanlig post. Klikk her for å laste ned et angreskjema.

Betaling for frakt
Porto og ekspedisjon (kr. 79,-) kommer i tillegg ved ordre under kr. 400,-. Ved kjøp for 400,- eller mer sendes varene fraktfritt, men må betales med bank/kredittkort ved bestilling, eller sendes i oppkrav (Du betaler da kun for produktet). OBS! Ordre med gaveartikler o.l. vil det alltid komme 79,- kroner i porto på.

Betaling
Hos oss kan du betale med Visa/Mastercard eller via Klarna. Dersom du har aktivert sikkerhet for nettbetaling i nettbanken din vil du i betalingsprosessen måtte oppgi passordet ditt i Verified by VISA eller MasterCard i prosessen.

Betalingen din reserveres ved ordre, men beløpet trekkes ikke fra kort/konto før varene er sendt fra oss.

Ordre til utlandet
Ordre til utlandet må betales med bank/kredittkort ved bestilling. Det belastes kr. 120,- for porto og ekspedisjon, uansett størrelse på ordre. Vœr oppmerksom på at tollkostnader også kan tilkomme.

Menighetskjøp
Hvis det er en menighet som skal kjøpe så registrer dere og si ifra til oss så kan vi oppdatere brukerprofilen deres så dere kan få riktige priser.

Retur
Ved retur av varer vil du få refundert betalingen tilbake på samme kort/konto som du har betalt i fra. Normalt vil dette ta 3-5 bankdager etter at vi har mottatt og godkjent returen.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Konfliktløsning
Klager rettes innen rimelig tid, og vi ønsker selvsagt å komme til enighet snarest mulig og på best mulig måte. Dersom dette ikke lykkes kan du som kjøper ta kontakt med Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerrådet.no


PERSONVERN:
Her beskriver vi hvordan personopplysningene dine samles inn og brukes når du besøker eller foretar et kjøp på
www.hermon.no.

Personopplygninger
Når du besøker nettstedet, samles det automatisk inn noe informasjon om enheten din, inkludert informasjon om nettleseren din, IP-adressen, tidssonen og noen av informasjonskapslene som er installert på enheten din. Det skapes også en logg om de individuelle nettsidene eller produktene du ser på, hvilke nettsider eller søkeord som henviste deg til nettstedet. Denne automatisk innsamlede informasjonen kalles "Enhetsinformasjon."

Enhetsinformasjon samles slik:
Cookies: Datafiler som plasseres på enheten eller datamaskinen din og inkluderer ofte en anonym unik identifikator. For mer informasjon om informasjonskapsler og hvordan du deaktiverer informasjonskapsler, besøk http://www.allaboutcookies.org.

Loggfiler: Sporer handlinger som skjer på nettstedet, og samler inn data inkludert din IP-adresse, nettlesertype, Internett-leverandør, henvisnings-/utgangssider og dato-/tidsstempler.

Web beacons, tags og piksler: Elektroniske filer som brukes til å registrere informasjon om hvordan du surfer på nettstedet.

Når du i tillegg foretar et kjøp eller forsøker å foreta et kjøp gjennom nettstedet, samler vi inn viss informasjon fra deg, inkludert navn, faktureringsadresse, leveringsadresse, betalingsinformasjon (inkludert siste sifre på ditt kredittkort Klarna, e-postadresse , og telefonnummer. Vi refererer til denne informasjonen som "bestillingsinformasjon."

Når vi snakker om "Personlig informasjon" i denne personvernerklæringen, snakker vi både om enhetsinformasjon og bestillingsinformasjon.

Bruk av personlig informasjon
Vi bruker bestillingsinformasjonen som vi samler inn generelt for å oppfylle alle bestillinger som legges inn via nettstedet (inkludert å behandle betalingsinformasjonen din, ordne med frakt og gi deg fakturaer og/eller ordrebekreftelser). I tillegg bruker vi denne bestillingsinformasjonen til å:

Kommunisere med deg
For å sjekke bestillingene våre for potensiell risiko eller svindel; og
Når du er i tråd med preferansene du har delt med oss, gi deg informasjon eller reklame knyttet til våre produkter eller tjenester.

Vi bruker enhetsinformasjonen som vi samler inn for å hjelpe oss med å undersøke for potensiell risiko og svindel (spesielt IP-adressen din), og mer generelt for å forbedre og optimere nettstedet vårt. Herunder Google og Facebook-annonser.

Deling av personlig informasjon
Vi deler din personlige informasjon med tredjeparter for å hjelpe oss med å bruke din personlige informasjon, som beskrevet ovenfor. For eksempel Google Analytics for å hjelpe oss å forstå hvordan kundene våre bruker nettstedet – du kan lese mer om hvordan Google bruker din personlige informasjon her: https://www.google.com/intl/en/policies/privacy/. Du kan også velge bort Google Analytics her: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Til slutt kan vi også dele din personlige informasjon for å overholde gjeldende lover og forskrifter, for å svare på en stevning, ransakingsordre eller annen lovlig forespørsel om informasjon vi mottar, eller for på annen måte å beskytte våre rettigheter.

Adferdsreklame
Som beskrevet ovenfor bruker vi din personlige informasjon til å gi deg målrettede annonser eller markedskommunikasjon vi tror kan være av interesse for deg. For mer informasjon om hvordan målrettet annonsering fungerer, kan du besøke Network Advertising Initiatives (“NAI”) opplæringsside på http://www.networkadvertising.org/understanding-online-advertising/how-does-it-work.

Se følgende linker for å kunne velge bort målrettet annonsering:

FACEBOOK - https://www.facebook.com/settings/?tab=ads
GOOGLE - https://www.google.com/settings/ads/anonymous
BING - https://advertise.bingads.microsoft.com/en-us/resources/policies/personalized-ads

I tillegg kan du velge bort noen av disse tjenestene ved å besøke Digital Advertising Alliances frameldingsportal på: http://optout.aboutads.info/.

Ikke spor
Vær oppmerksom på at vi ikke endrer nettstedets datainnsamling og brukspraksis når vi ser et Ikke spor-signal fra nettleseren din.


Vær oppmerksom på at noen av tjenestene som vi tilbyr, kan slutte å fungere hvis du blokkerer eller sletter cookies.

Dine rettigheter
Som bosatt i Europa har du rett til å få tilgang til personlig informasjon vi har om deg og til å be om at din personlige informasjon blir rettet, oppdatert eller slettet. Hvis du ønsker å benytte deg av denne retten, vennligst ta kontakt med oss.
I tillegg, som europeisk bosatt merker vi at vi behandler informasjonen din for å oppfylle kontrakter vi måtte ha med deg (for eksempel hvis du bestiller gjennom nettstedet), eller på annen måte for å forfølge våre legitime forretningsinteresser som er oppført ovenfor. Vær i tillegg oppmerksom på at informasjonen din vil bli overført utenfor Europa, inkludert til Canada og USA.


Oppbevaring av data
Ved ordre oppbevarer vi bestillingsinformasjonen din om ikke du ber oss om å slette denne informasjonen. Bestillingsinformasjonen brukes for å sikre at varen kan leveres til riktig mottaker, og for å kunne kontakte deg ved eventuelle tilbakekallinger, refusjoner e.l.

Endringer
Personvernerklæringen vil oppdateres ved for eksempel endringer i vår praksis eller av andre operasjonelle, juridiske eller regulatoriske årsaker.

Kontakt oss
For mer informasjon om vår personvernpraksis, eller om du har spørsmål, eller ønsker å sende inn en klage, vennligst kontakt oss. Kontaktinformasjonen finner du nederst på nettsiden.